Curățare galerie de admisie diesel Y20DTH

Împarte cu prietenii tăi:

E bine de știut că un motor diesel necesită după un timp ceva mai multa atenție la nivelul galeriei de admisie. Cu timpul aceasta se poate înfunda datorită gazelor de evacuare ce ajung prin intermediul supapei EGR. La motoarele diesel această etapă este mult mai necesară în comparație cu motoarele pe benzină. În gradul de depunere contează și stilul nostru de condus dar și cât de des mergem în oraș.

Mai jos am să descriu pas cu pas cum am curățat galeria de admisie la mașina mea, Opel Astra G cu motor 2.0DTI (Y20DTH) cu EGR electronic. La cele cu EGR vacumatic operațiile sunt foarte asemănătoare, iar ca principiu operațiile sunt asemănătoare la toate mașinile.

Ce trebuie știu de la bun început:

  • aveți nevoie de capete tubulare torx și o cheie dinamometrica cu clichet, contează foarte mult cuplul la care strangem șuruburile. Pe admisie cuplul pentru capace este de 8Nm, iar unele componente interioare 22Nm.
  • la motoarele cu EGR vacumatic (să îi spunem aşa deşi cea vacumatică este AGR notată) pe deasupra capacului de la galerie trece o mască canal cablu cu cablul senzorului de temperatură a lichidului de răcire.
  • la motoarele cu EGR electronic grijă mare ca sunt șanse mari ca EGR-ul să rămână blocat în capacul galeriei, cele 2 piese sunt din materiale diferite și se sudează în timp, nu forțați EGR-ul pentru că are un capac de plastic ce se rupe, iar capacul galeriei este din Aluminiu și se deformează.
  • pentru a da jos capacul galeriei este necesar să desfaceți turul (din țevi) și returul (din furtunașe) injectoarelor, dacă tot faceți operația asta e bine să înlocuiți furtunașele de retur deoarece fiind sub capacul de plastic al motorului unde se adună multă căldură se coc. Grijă mare la furtunașele de retur pentru că sunt conectate între ele cu T-uri de plastic care se rup când trageți să scoateți furtunele vechi. Odată desfăcută instalația de combustibil va fi necesară o aerisire a ei, mai jos voi spune cum se face. Dacă EGR-ul electronic nu se desface vom vedea cum putem desface tevile de tur de la pompa de motorină poziționată sub EGR.
  • pe capacul galeriei este poziționat senzorul MAP care măsoară presiunea aerului injectat de turbină, e necesar să îl curățați sau schimbați dacă este cazul.
  • foarte mare atenție la capsulele vacumatice, pe admisie se află o capsulă vacumatică care controlează prin intermediul unor clapete fluxul de aer ce intră în motor, aceasta trebuie să țină vacuum și este una din piesele care cedeaza cel mai mult la acest model de motor. La motoarele cu Y20DTH cu EGR electronic acestea au și clapetă de accelerație tot pe admisie fiind și aceasta controlată cu o capsulă vacumatică. Aceasta cedează mai rar dar atenție și ea trebuie să țină vacuum.
  • lucrați cu grijă și îngrijit, operațiile sunt greu de făcut într-o singură zi însă rezultatele merită. Acoperiți mereu orificiile ce duc către camera de ardere pentru a elimina pe cât posibil pătrunderea prafului și a altor obiecte.
  • pe termostat, la motoarele cu EGR electronic, iese din termostat un furtun de retur către vasul de expansiune, la ieșire are furtun de cauciuc și apoi se continuă cu o țeavă metalică trecând pe langă turbina. Respectiva porțiune de furtun din cauciuc se coace și cedează cauzând cele mai multe calări de motor.

Nu mai știu ce dimensiuni de chei am folosit toate capacele au șuruburi torx, cele din interiorul galeriei sunt metrice.

Pas cu pas curățarea admisiei la motoarele Y20DTH cu EGR electronic:

Pentru început deconectaţi bateria apoi demontați capacul de plastic de pe motor, acesta este prin în 3 șuruburi. Aveți grijă să nu pierdeți cele 3 bucși fixate de capac. Capacul se mai ține într-un pin fixat pe blocul clapetei de accelerație. Pentru demontarea finală, după scoaterea șuruburilor, trageți de capac până iese din acel pin.

Deconectați mufa de la senzorul MAP localizat lângă intrarea furtunului de a intercooler. Desfaceți colierele și demontați furtunul dintre intercooler și blocul clapetei de accelerație.

Deconectați senzorul de temperatură al lichidului de răcire, fixat pe termostat. Scoateți returul injectoarelor și circuitul de vacuum, furtunașele ce se duc la cele 2 capsule vacuum.

Atenție EGR-ul este răcit cu apă iar la demontarea celor 2 furtune trebuie să vă asigurați ca circuitul nu mai este deschis și în altă parte. În felul acesta lichidul nu va curge decât cât este reținut în EGR. Dar pentru orice eventualitate fixați dopuri la capetele furtunelor. Eu am folosit capace de la carioci.

Bun! De pe blocul clapetei de accelerație avem senzorul MAP deconectat iar circuitul de vacuum al capsulei de asemenea și el deconectat. Pentru demontarea lui utilizați cheie tubulară torx și desfaceți cele 4 șuruburi. Ulterior pentru curățare demontați senzorul MAP care este prins într-un șurub iar capsula de vacuum după deconectarea pinului central al clapetei desfaceți cele 2 șuruburi de fixare. Nu uitați să curățați senzorul MAP doar cu șpray dedicat curățării lui. Iar capsula de vacuum pentru a o testa, apăsați cu degetul pinul central iar înainte de a îi da drumul opturați orificiul unde era mufat furtunațul de vacuum. Dacă aceasta ține vacuum ar trebui la eliberarea pinului central, daca orificiul de vacuum este opturat, să nu se miște.

Trecem mai departe, avem blocul clapetei de accelerație demontat.

Urmează demontarea furtunașelor de retur ale injectoarelor, pentru aceasta trageți cu putere de ele până ies din corpul injectoarelor. De la cele 4 injectoare furtunașele se unesc într-unul singur ce coboară pe langă EGR spre pompa de motorină, amplasată sub EGR. Și de acolo trebuie să trageți cu putere pentru a scoate furtunașul. O să curgă puțină motorină.

Deconectați EGR-ul și desfaceți cele 2 șuruburi de susținere. Încercați prin mișcari de rotație să il scoateți dar aveți grijă la capacul de plstic din partea dreaptă să nu îl rupeți. Dacă nu iese ușor nu insistați, de cele mai multe ori EGR-ul rămâne blocat în capacul galeriei de admisie.

La turul injectoarelor folosiți o cheie fixă pentru desfacerea piulițelor de pe corpul injectoarelor. Dacă EGR-ul nu s-a desfăcut de pe capacul galeriei, demontați ușurel capacul de plastic din partea dreaptă a EGR-ului, are 4 urechi de plastic, pentru a face loc. Acum aveți nevoie de o cheie inelară cotită confecționată. E necesar să tăiați un segment din ea astfel încât să o introduceți pe țevile turului în jos spre corpul pompei de motorină și cu răbdare să desfaceți cele 4 șuruburi. Cele 4 țevi sunt fixate între ele 2 câte 2, trebuie doar să stiți care vin în stanga de EGR și care în drapta.

După demontarea turului și returului injectoarelor vine rândul furtunelor de răcire ale EGR-ului. Cu un patent slăbiți colierele și scoateți cele două furtune. Acum vine rândul demontării capacului galeriei de admisie. Acesta este fixat cu 10 șuruburi torx. Nu vă speriați de mazga pe care o veți găsi la interior. Mai departe sunteți nevoiți să căutați niște piulițe ascunse în acea mâzgă.

Asigurațivă acum că cea de-a doua capsula vacumatică este și ea cu furtunașul de vacuum deconectat iar cu o chieie tubulară metrică urmează să desfacem segmentul cu clapete de pe admisie. Trebuie să căutați piulițele (7 piulițe) și să le desfaceți. Din păcate nu mai am poze cu galeria la demontare, am doar la montare cand piesele sunt curate.

La fel procedați și cu capsula de vacuum de pe admisie, se demontează și se testează ca cea de pe accelerație. De regulă aceasta cedează destul de des la OPEL așa că dacă nu ține vacuum trebuie schimbată. Originală nouă este 130RON. De regulă cea defectă dă următoarele simptome, accelerație inprecisă.

Garniturile le aruncați pentru că sunt ieftine și oricum odată desfăcute componentele admisie garniturile se strică. Sunt realizate dintr-o foiță metalică învelită în cauciuc.

  • Acum că toate sunt demontate începem curățarea pieselor. Nu folosiți perii de sârmă, e suficient să avețu un vas cu motorină și o pensulă mai bună pentru a curăța grosul de pe fiecare piesă în parte. Pentru a finaliza curățarea vă recomand 2 sprayuri MANNOL pentru curatat carburatoare. Aveți grijă ca piesele se vor răci la aplicarea sprayului.
  • Pentru curățarea motorului vă recomand o cârpă și WD40, combinația minue. Cât timp nu lucrați la motor acoperiți mereu orificiile.
  • Pentru îndepărtarea resturilor de garnitură puteți folosi sprayuri dedicate sau smirghel foarte fin.
  • Pentru curățarea mâinilor vă recomand doar pastă verde pentru curățat mainile murdare.

 

La montare se procedează în sens invers. Toate șuruburile se vor strânge în X începând din centru spre margini.

Așezați garnitura pe blocul motor și apoi segmentul cu clapete al admisiei. Asigurațivă că este montată capsula vacumatică. Strângeți de mână piulițele din cupru și apoi utilizând o cheie cu clichet dinamometrica setata la cuplul de 22Nm strângeți șuruburile.

Așezați următoarea garnitură însă aveți grijă să fie cea corespunzătoare, în funcție de tipul EGR-ului capacul admisiei diferă și implicit și garnitura capacului. Garnitura de care aveți nevoie are o latură cu șuruburile la interior și una cu șuruburile la exterior. După fixarea garniturii, fixați capacul galeriei, înșurubați de mână șuruburile și apoi strângețile la 8Nm în X din centru spre margini. Senzorul MAP după ce îl curățați cu o soluție specială pentru el îl fixați la loc pe capac pentru motoarele cu EGR vacumatic.

În acest moment fixați furtunul de retur în pompa de motorină, trebuie împins cu putere și să intre până la capăt. Fixați pe rând țevile de tur în pompă. Aveți nevoie de răbdare și folosiți pe rând când cheia inelară confecționată când cheie fixă. Daca EGR-ul s-a desfăcut sunteți un caz fericit, etapa montării țevilor de tur va decurge mai ușor.

Montați EGR-ul cu o nouă garnitură O-ring. Fixați furtunele de răcire la EGR. Curățați conectorul EGR-ului și capacul de plastic cu o soluție CRC pentru contacte electrice iar după uscare montați capacul EGR-ului și conectorul acestuia. La fel procedați și cu conectorul senzorului de temperatură. Dacă înlocuiți furtunașul problemă faceți operația aceasta în felul următor. Deconectați de lângă vasul de expansiune segmentul de furtun ce trece pe deasupra bornei pozitive a bateriei. Îl deconecați doar din țeava metalică și îl obturați, ca să nu pierdeți antigel. Apoi desfaceți segmentul metalic și furtunul problemă. Puneți o cârpă pe termostat pentru că va curge antigel din segemntul demontat. Înlocuiți doar cu furtun original GM nou, e 10-20 RON. Am sa zic la sfârșit de unde luați toate piesele.

Odată înlocuit respectivul furtun montați totul la loc. Înfiletați turul la injectoare și nu le strângeți foarte tare. Tăiați segmentele și mufațile pentru returul injectoarelor. Grijă mare la T-uri, chiar dacă sunt noi se pot rupe repede. Și e 10-15RON unul.

Așezați garnitura segmentului clapetei de accelerație, după care așezați corpul clapetei și strangeți de mână cele 4 șuruburi. La final le strângeți în X la 8Nm. Senzorul MAP după ce îl curățați cu o soluție specială pentru el îl fixați la loc pe capac. Eu am fost nevoi să îl înlocuiesc. Montați furtunul de la intercooler și strangeți colierele.

Ataşaţi furtunele de vacuum, asiguraţi-vă că toţi senzorii sunt conectaţi, furtunele de apă nu curg. Totul să fie la locul lor. Reconecaţi bateria, să fie încăractă ful şi să nu aveţi probleme cu ea.

Trebuie amorsată pompa de motorina şi la motorul ăsta e o problemă pentru ca nu se poate face uşor etapa asta. Unii pentru a porni motorul au băgat pe admisie spraz pentru pornit eu am pornit motorul dând la automată, adică cineva rotea cheia ca motorul să se învârtă iar eu desfăceam pe rand piuliţele la turul injectoarelor ca să aerisesc instalaţia. Într-un final motorul a pornit. Acum montaţi capacul de plastic al motorului strangând la mână şuruburile.

Pentru piese originale GM OPEL accesaţi site-ul AutoA iar pentru piese aftermarket şi spray-uri Epiesa.

Eu am folosit garnituri Elring, furtunele de apă şi motorină originale GM OPEL. Cheia cu clichet dinamometrică de la Proxxon MicroClick MC30.

Găsiţi pe youtube destule filme pentru operaţiile mai sus descrise, unul detaliat ar fi următorul:

Spor la treabă!
Împarte cu prietenii tăi:

4 comentarii la „Curățare galerie de admisie diesel Y20DTH

  • 20 aprilie 2018 la 17:30
    Permalink

    Mulțumesc pt tutorial, problema la mine e ca nu pot sa dau jos capacul de pe egr și nu vreau sa forțez sa nu se rupă, oare nu vine jos cu turul deconectat doar in partea de sus?

    Răspunde
    • 20 aprilie 2018 la 18:13
      Permalink

      Salut, nu mai stiu daca am mentionat in tutorial, asta amcpatit si eu, am avut EGRul blocat in capac, ca sa dau jos am taiat 2 dinti dintr-o cheie inelara in L ca sa pot baga cheia pe conductele de tur ce ies din pompa de carburant. Pentru asta dai capacul negru, din plastic, de la mufa de alimentare a EGRului, jos. Si succes, ai ceva de munca ca nu ai suficient spatiu ca sa desfaci mult. Iar la final ai nevoie sa reamorsezi pompa, pt asta dai la automat deschizand turul pe rand la fiecare injector, sa ai bateria incarcata pt asta, si secret: sa ai un spray pt curatat franele pe care il pulverizezi usor in admisie ca sa o ia mai usor, mai ales ca y20dth are ceva surprize. Spor!

      Răspunde
      • 21 aprilie 2018 la 14:45
        Permalink

        Am reusit sa dau jos capacul de la egr, am confecționat cheia ;), dar nefiind de calitate sa rupt ușor, problema mea e curge motorină, mai exact pulverizează si nu văd exact de unde, ori conducta de tur fisurata ori la imbinarea in pompa, si daca tot trebuie schimbate am zis sa curat si admisia. Am tutorialul la marcaje din iarnă și am tot amânat operația.

        Răspunde
        • 21 aprilie 2018 la 14:49
          Permalink

          Dacă desfac turul de la injectoare nu vine jos capacul de la admisie?așa ar fi mai mult loc pt a le desface din pompă

          Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookie-uri. Prin navigarea pe acest site, vă exprimaţi acordul asupra folosirii lor info aici

Pentru a oferi o experienţă îmbunatăţită pe site-ul nostru este necesară activarea cookie-urilor.

Închide