Înlocuire antigel – tot ce trebuie să ştim

Împarte cu prietenii tăi:

Motoarele au un circuit de răcire alcătuit din 2 zone distincte, o zonă interioară motorului şi una exterioară. Delimitarea celor 2 zone este dată de termostat. Toate motoarele sunt gândite să funcţioneze optim în jurul temperaturii de 85-90 de grade C.

De aceea când pornim motorul pentru a grăbi încălzirea acestuia şi aducerea lui la un regim normal de funcţionare (uzură minimă) termostatul închide şi separă circuitul intern de cel extern. Practic apa nu circulă prin radiator pentru a fi răcită.

Cu cât temperatura se apropie de 90 de grade C termostatul se deschide treptat facilitând circularea apei în exteriorul motorului pentru a trece prin radiator unde se răceşte.

Antigelul s-a schimbat atât de mult încât doar termenul de antigel a mai rămas din toată ideea apărută în trecut.

În prezent antigelul este o substanţă pe bază de glicol etilic şi aditiv, toxică pentru oameni şi animale, se fac eforturi pentru a fi din ce în ce mai prietenos cu mediul (ultimele generaţii de antigel G13).

Care sunt propietăţile antigelului:

  • ajută la menţinerea stării fluide a lichidului de răcire la temperaturi scăzute
  • propietăţi anticorozive
  • antidepunere
  • antispumă
  • favorizează răcirea

Ca şi la ulei şi antigelul diferă în funcţie de materialele folosite de constructorul autovehiculelor, în cartea maşinii se specifică cu exactitate tipul de antigel pe care să îl folosiţi, G11, G12, G12+, G12++, G13.

Ce trebuie să mai cunoaştem despre antigel:

  • raportul de amestec cu apă distilată se face în funcţie de clima din zona de exploatare a maşinii
  • este de preferat şă nu schimbaţi brand-ul la fiecare înlocuire
  • folosiţi doar tipul de antigel recomandat în cartea maşinii
  • este bine ca antigelulul să se schimbe anual, dacă nu, la maxim 2-3 ani, acesta îmbătrâneşte şi îşi pierde din propietăţi
  • volumul variază odată cu temperatura, nivelul la care trebuie să stea lichidul trebuie să fie între minim şi maxim
  • verificarea nivelului şi completarea cu lichid se face doar la rece, există riscul de arsuri (desfaceţi treptat capacul vasului de expansiune) sau completând cu lichid rece peste cel cald apar şocuri termice
  • există aparate foarte ieftine care te ajută să măsori punctul de îngheţ şi punctul de fierbere
  • pe timpul iernii când se foloseşte sistemul de încălzire la interior nivelul antigelului mai scade

Cum se înlocuieşte antigelul:

  • antigelul trebuie să fie rece pentru a preveni arsurile dar şi pentru a menţine ciruitul intern închis de termostat (capacitatea circuitului intern este de 1-1.5 litrii) – dacă termostatul este deschis şi se goleşte circuitul intern, la răcire termostatul se închide iar motorul nu va fi răcit intern, pompa de apă se va învârti în gol
  • dacă termostatul este stricat şi rămâne blocat închis motorul se încinge foarte tare, trece de 100grade C (în funcţie de altitudine şi presiune este normal ca temperatura să sară de 90grade C, spre exemplu dacă mergeti pe Trans Alpina, sau staţi la semafoare mult  în oraş pe timp de vară) – termostatul trebuie schimbat
  • dacă termostatul este stricat şi rămâne blocat deschis motorul se încălzeşte foarte greu sau de loc – termostatul trebuie schimbat
  • se desface buşonul de la vasul de expansiune iar de la radiator robinetul de scurgere, pentru a optimiza scurgerea lichidului se poate monta un furtun pentru a dirija lichidul către vasul de colectare
  • unii mecanici folosesc aerul de la compresor pentru a împinge lichidul din instalaţie suflând aer cu presiune în vasul de expansiune
  • odată scurs lichidul de răcire se înhide robinetul de pe radiator, lichidul se colectează, atenţie este nociv şi dăuneayă mediului înconjurător
  • se amestecă antigelul cu apa distilată în raportul dorit şi se toarnă în vasul de expansiune până la nivelul optim
  • se porneşte motorul pentru a se deschide întregul circuit şi a aerisi instalaţia, dacă nivelul scade se completează cu antigel
  • la sfârşit strângeţi bine buşonul vasului

Acordaţi o deosebită atenţie sistemului de răcire, una din cauzele frecvente ale defectării motorului este dată de problemele avute la acesta. Pe langă motor diferite alte componente sunt răcite cu antigel: EGR, Turbină, Ulei ş.a. (în funcție de motor).

Împarte cu prietenii tăi:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookie-uri. Prin navigarea pe acest site, vă exprimaţi acordul asupra folosirii lor info aici

Pentru a oferi o experienţă îmbunatăţită pe site-ul nostru este necesară activarea cookie-urilor.

Închide