La ce pericole ne expunem dacă circulăm vara cu anvelope de iarnă

Împarte cu prietenii tăi:

Anunţ: Cel mai bun preţ la anvelope, profită acum!

Tot mai mulţi dintre noi, şoferii, sunt de părere că nu se expun la niciun pericol circulând pe timpul verii cu anvelopele de iarnă. Ba mai mult, nici legea nu ne obligă să schimbăm cauciucurile de iarnă cu unele de vară. Lucrurile sunt cu adevărat serioase şi am să vă vorbesc din propria experienţă.

Începând cu anul 2013 legea din România ne obligă ca atunci când circulăm pe o şosea acoperită cu polei sau zăpadă să avem maşina echipată cu anvelope de iarnă. De atunci unii dintre noi folosesc doar pneuri de iarnă şi pe timpul verii. Ce afirmă unii şoferi?

“De 2 ani de zile circul şi iarna şi pe timpul verii folosind cauciucuri de iarnă şi totul este în regulă.”

Situaţia este răspândită peste tot prin ţară şi de cele mai multe ori motivul este că nu ne permitem să achiziţionăm două seturi de anvelope potrivite anotimpurilor. Unde mai pui şi necesitatea unor jante sau cozile la servisuri pentru schimbul lor. O anvelopă de iarnă folosită în sezonul cald creşte distanţa de frânare, iar dacă ne uităm la profilul pneului se observă că apa nu este la fel de bine evacuată. Apare riscul de acvaplanare.

“Economisesc bani folosind setul de iarnă şi pe timpul verii.”

Sunt Român dar trebuie să o spun şi pe asta, este parte a mentalităţii noastre de a ne pune în pericol, pe noi şi pe cei din jur, din motive financiare. Dacă ne gândim puţin economia pe care o facem este pe termen scurt, pe termen lung nu mai facem economie. Pneurile de iarnă se uzează prematur.

“Legea nu mă obligă, de ce să cumpăr pneuri pentru vară?!”

Aşa este, legea te obligă doar pe timp de iarnă să ai cauciucuri corespunzătoare, însă pe timpul verii nu menţionează nimic. Dar la fel, de ce nu purtăm geaca de iarnă pe timpul verii? Diferenţele dintre anvelope sunt considerabile, hai să le analizăm puţin:

  • anvelopele de iarnă sunt mai grele deci consumul de carburant creşte, totul se datorează profilelor mai pronunţate ce sporesc aderenţa pe timpul iernii
  • datorită profilului evacuarea apei nu se face la fel de bine, iar faptul că anvelopele de iarnă devin şi mai rigide pe timpul verii, aderenţa scade, cresc riscul acvaplanării
  • la frecarea cu aerul şi asfaltul cauciucurile de iarnă se deteriorează prematur, apar crăpături pe pereţii laterali astfel crescând riscul de explozie
  • se uzează prematur, mai ales marginile zimţate special concepute pentru a strânge zăpada pentru a oferi tracţiune, iar pe timpul iernii ajungi să pierzi aderenţa uşor

grafic comparatie tipuri de cauciucuri

Ce recomand este să folosiţi anvelopele potrivite sezonului, iar dacă veţi folosi pneuri ceva mai bune economiile pe termen lung vor fi considerabile în special dacă le utilizaţi în combinaţie cu jante pentru fiecare set.

Din experienţă pot spune că se simte, chiar foarte bine, când nu ai cauciucurile adecvate sezonului. Cauciucurile de iarnă pe timpul verii îţi dau senzaţia de: ca şi cum ai avea o gumă lipită de talpa la încălţăminte. ABS-ul are tendinţa să intre mai des chiar şi la frânări relaxate. În curbe, mai ales la break, maşina tinde să alunece de spate spre exterior. Distanţa de frânare creşte iar ABS-ul nu te ajută deloc.

Şi cauciucurile expiră şi nu ar trebui să ne mire asta. Într-un comunicat despre vârsta anvelopelor, grupul Goodyear Corporation (Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Debica) îi sfătuieşte pe distribuitori să livreze în maxim 5 ani  către utilizatori.

Recomandat este să schimbi anvelopele indiferent de gradul de uzură al lor dacă sunt mai vechi de 10 ani.

Anunţ: Cel mai bun preţ la anvelope, profită acum!

Împarte cu prietenii tăi:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookie-uri. Prin navigarea pe acest site, vă exprimaţi acordul asupra folosirii lor info aici

Pentru a oferi o experienţă îmbunatăţită pe site-ul nostru este necesară activarea cookie-urilor.

Închide