Un schimb de discuri şi plăcuţe făcut ca la carte

Împarte cu prietenii tăi:

În cele prezentate mai jos am să descriu pas cu pas cum trebuie realizată operaţia de înlocuire a plăcuţelor de frână, dar şi a discurilor de frână, operaţie valabilă pentru toate autoturismele.

Înainte de a vă apucă de treaba este bine să vă informaţi corect, să cunoaşteţi cum se înlocuiesc piesele, ce chei vă sunt necesare, ce consumabile e bine să folosiţi, dar nu în ultimul rând ce piese aveti nevoie. Este bine să aveţi cheile potrivite, de calitate şi în special un spray pentru demontat şuruburi blocate. Sistemul de frânare este expus astfel că riscul de a întălni şuruburi blocate sau care se desfac greu este destul de mare.

Recomand folosirea a două capre pentru suspendarea automobilului, pe fiecare punte în parte, şi blocarea suplimentară a roţilor folosind două pene.

schimb discuri frane - 1

Începeţi cu orice punte doriţi, faţă sau spate, slăbiţi prezoanele roţilor cu o cheie breaker bar cu cap de tubulară, fixaţi penele în dreptul roţilor punţii opuse şi apoi ridicaţi maşina cu ajutorul cricului fixând caprele şi asigurându-vă ca le-aţi poziţionat corect. Deşurubaţi prezoanele şi daţi jos jantele. Pentru un plus de siguranţă le puteţi poziţiona sub maşină în zona caprelor. Am folosit două capre de 3T ca acestea .

Puntea faţă:
  • Lăsaţi cheia în contact pentru a menţine volanul deblocat, astfel veţi putea trage de fuzetă şi să vă creaţi spaţiul necesar.
  • Folosiţi mânuşi şi produse de curăţat (prosoape de hârtie, beţişoare de urechi, spray pentru curăţat sistemul de frână), încercaţi să nu contaminaţi suprafeţele de contact dintre disc şi plăcuţe.

consumabile

În spate etrierului cele două şuruburi de fixare sunt acoperite cu căpăcele de plastic, le extrageţi uşor cu mâna sau folosind o şurubelniţă dreaptă. Desfaceţi cele două şuruburi de susţinere, folosind cheia potrivită, de cele mai multe ori şuruburile sunt imbus. Folosiţi o cheie cu clichet cu adaptor şi cap imbus. Primul şurub pe care îl desfaceţi va fi cel mai îndepărtat de conducta cu lichid de frână. După deşurubarea lor, extrageţi şuruburile şi puneţile într-un vas cu soluţie pentru deblocat şuruburi, pentru curăţare.

  • Deconectaţi senzorul care indică nivelul de uzură al plăcuţelor.
  • Este bine de evitat stresarea conductei cu lichid de frână, de aceea se recomanda să aveţi un suport pe care să aşezati etrierul, suport care să fie la nivelul potrivit. Puteţi agăţa etrierul de arc însă va veni momentul curăţării lui şi tot va fi util suportul menţionat mai devreme.

Demontaţi etrierul din care extrageţi plăcuţele uzate, verificaţi starea garniturii pistonului (dacă aceasta prezintă crăpături, ciupituri şi chiar urme de lichid este bine să înlocuiţi garnitura cu probleme, procedura este ceva mai complexă, motiv pentru care apelaţi la un service auto sau persoane care au mai făcut astfel de operaţii). Aşezaţi etrierul pe suportul mai sus menţionat.

Pentru demontarea şurubului ce ţine discul de frâne, daţi uşor cu ciocanul în disc în zona şurubului. Folosiţi o şurubelnită cu capete potrivite, Philips sau Torx, după caz. După demontarea şurubului îl puneţi şi pe acesta în vasul cu soluţie pentru deblocat şuruburi. Daţi cu ciocanul încet în disc până se desprinde de pe rulment.

perii

Folosind perii de sârmă cu diferite durităţi şi densităţi ale “părului” pentru a curăţa rulemntul, zona de contact cu discul de frână, suportul etrierului, interiorul etrierului şi în zonele de culisare. Cu o bucată de şmirghel faţa pistonului. Folosind o pensulă curăţaţi zona senzoului de ABS dacă acesta este prezent. Spălaţi totul folosind un spraz pentru curăţat sistemele de frânare.

  • Atenţie la garnitura pistoanelor să nu o deterioraţi cu peria de sârmă.
  • Curăţaţi cu beţişoare de ureche înmuiate în soluţie pentru curăţarea sistemelor de frânare, marginile exterioare ale pistonului, pentru a evita introducerea de mizerii în interior când veţi presa pistonul.

vaselina

Listă spray-uri și vaselină și link pentru achiziționare:

Pentru a desface discurile mai uşor la următorul schimb folosiţi un spray cu vaselină pe bază de cupru şi pulverizaţi pe rulment. Discurile de frână noi vin fie acoperite cu vopsea, fie date cu un ulei protector. Folosiţi prosoape de hartie şi spraz pentru curaţat frâne pentru a curaţa stratul protector, pe bază de ulei, al discului. Montaţi discul pe rulment, iar şurubul de fixare îl ungeţi cu vaselină pe bază de cupru (pentru o desfacere mai ușoară pe viitor) și îl strangeți la mână 4Nm. Acesta are rolul de a menține discul pe poziție cât timp se înlocuiesc plăcuțele. Pentru o fixare puternică a discului de frână se folosesc prezoanele.

Pentru a strânge șuruburile la cuplul indicat de producător folosiți chei dinamometrice. Eu am folosit pentru cuplu de până la 40Nm o cheie de la Proxxon și pentru prezonae o cheie dinamometrică digitală de la Fervi. Se găsesc și pe eMAG de cumpărat.

Pentru instalarea plăcuțelor de frână este necesar să împingeți pistonul etrierului în interior. Pentru aceasta se folosește o presă specială. Înainte de a presa pistonul desfaceți capacul vasului de lichid de frână și așezați o cârpă în jurul gurii de umplere a vasului. Când presați pistonul etrierului, lichidul de frână de pe traseu se va întoarce în vas. După presare puneți la loc capacul. Am folosit o trusă cu prese pentru etrieri de la Yato,se găsesc și pe eMAG astfel de truse la un preț ok.

Folosind vaselină ceramică ungeți fața pistonului și zonele de contact cu plăcuțele de frână. Presați plăcuțele și fixațile în etrier. Ungeți cu vaselină pe bază de cupru urechile plăcuțelor și zonele care vor intra în contact cu urechile plăcuțelor.

Șuruburile de fixare ale etrierului permit culisarea acestuie și de aceea se ung. Ștergeți șuruburile și ungețile cu vaselină siliconică (vaselina siliconică nu deteriorează cauciucul și plasticul). Așezați etrierul pe poziție și strangeți șuruburile la cuplul indicat de producător. Undeva la 35Nm. Montați la loc capacele de plastic ce acoperă șuruburile. Nu uitați să conectați senzorul de uzură.

Ungeți cu vaselină pe bază de cupru centrul discului pentru e preveni lipirea jantei. Fixați janta și înșurubați prezonale. Faceți operațiile descrise mai sus și la roată cealaltă după care coborâți mașina și strangeți prezonale la cuplul indicat de producător, între 110Nm și 130Nm.

Ordinea de strângere a prezoanelor este cea prezentată mai jos:

Puntea spate:

Blocați volanul cu roțile față drepte, bagați mașina în viteze și fixați penele la roțile punții față. Ridicaţi maşina cu ajutorul cricului fixând caprele şi asigurându-vă ca le-aţi poziţionat corect. Deşurubaţi prezoanele şi daţi jos jantele. Pentru un plus de siguranţă le puteţi poziţiona sub maşină în zona caprelor.

Procedura este similară. Înainte de a demonta etrierul pulverizați spray de deblocat șuruburi pe șurubul discului. Pentru a desface etrierul sunt necesare două chei fixe, de 13 și 15. Pentru a putea extrage etrierul dacă este necesar se vor presa plăcuțele folosind o șurubelniță dreaptă. Cablul de frână în acest caz va susține în aer etrierul fără a stresa conducta de frână. Extrageți plăcuțele vechi și clemele de ghidare. La fel procedați și la demontarea discului, desfaceți șurubul de susținere și dați cu ciocanul în disc pentru desprinderea lui de pe rulment. Dacă doriți puteți demonta suportul etrierului folosind cheie cu cliechet și cap imbus.

Periați bine rulemntul și zonele de contact ale etrierului cu plăcuțele de frână. Aveți grijă sa nu deteriorați garnitura pistonului. Dacă aceasta este deteriorată sau prezintă neetanșeități se recomandă înlocuirea ei. Folosind o bucată de șmirghel curățați fața pistonului. Spălați totul folosind sprayul pentru curățat frâne. Cu bețișoare de ureche înmuiate în soluție de curățat frânele curățați bine marginea pistonului. Tot cu bețișoare dar fără soluții, curățați interiorul bucșilor de cauciuc și al culiselor etrierului. Cu prosopae de hârtie curățați șuruburile de culisare.

Pulverizați vaselină pe bază de cupru pe rulment și apoi montați discul. Nu uitați să îl ștergeți cu prosoape de hartie și spray pentru curtat frâne ca să îndepărtați uleiul de protecție. Aplicați vaselină pe bază de cupru, pe filetul șurubului de prindere a discului și strangeți apoi cu cheia la 4Nm.

Fixați suportul la etrier dacă l-ați dat jos strangând șuruburile la cuplul indicat de producător, undeva la 18Nm. Montați pe acesta clemele metalice pe care culisează plăcuțele. Așezați plăcuțele pe poziții după ce s-a aplicat un strat de vaselina ceramica pe fețele exterioare.

Deoarece etrierul spate are o altă construcție față de cel de pe față, la presarea pistonului folosiți doar cheie potrivită. Care presează și învârte în același timp. La momentul presării pistonului nu uitați să fie capacul desfăcut  de la vasul lichidului de frână și o cârpă așezată în jurul gurii de umplere a vasului. Exista posibilitatea ca din vas să iasă lichid și ar fi bine să nu intre în contact cu elemente metalice.

Fixați culisele la etrier după ce le-ați uns cu vaselină siliconica, atenție mare, burduful de cauciuc să nu fie umplut cu prea multă vaselină. Instalați etrierul și apoi strangeți șuruburile de fixare. De cele mai multe ori plăcuțele spate vin și cu șuruburi care sunt date cu pastă de blocat șuruburi. Dacă folosiți tot șuruburile vechi, folosiți pastă de blocat șuruburile ca cea din imaginea de mai jos.

Strangeți șuruburile la cuplul indicat de producător, undeva la 30-35Nm. În zona de contact a discului cu jantă dați cu vaselină pe bază de cupru pentru a facilita demontara jantei. Așezați janta pe poziție și înșurubați prezonele.

Repetați etapele descrise mai sus și la cealaltă roată a punții după care coborâți mașina și strangeți prezoanele la cuplul indicat de producător, 110-130Nm. Ordinea de strângere a prezoanelor trebuie și ea respectată.

La final porniți motorul și apăsați de câteva ori pedala de frână, trageți și frâna de mână pentru a aduce pe poziții plăcuțele de frâna. Cu motorul oprit, verificați și ajustați, dacă e cazul, nivelul de lichid de frână. (Nu uitați că și acesta e bine de înlocuit odată la 2-3 ani, folosiți doar lichidul indicat de producător)

Dacă discurile sunt complet acoperite cu vopsea efectuați câteva opriri bruște pentru a curăța vopseaua.

Dacă aveți întrebări sau nelămuriri vă aștept mai jos, în câmpul pentru comentarii, pentru a discuta mai multe.

 

 

 

Împarte cu prietenii tăi:

3 comentarii la „Un schimb de discuri şi plăcuţe făcut ca la carte

  • 24 februarie 2018 la 10:32
    Permalink

    Am schimbat discuri și plăcuțe pe puntea spate la un golf 4, dar au apărut niste crăpături in jurul găurilor pe unde intra prezoanele.
    Inițial am crezut că discurile sunt contrafăcute și le-am înlocuit cu ATE + plăcuțe. Au apărut din nou crăpăturile.
    Am curățat bine butucul, etrier-ul, culisele de la etrier (pe care le-am uns cu vaselină siliconica).
    Am uns cu textar ceratec( vaselină pentru temperaturi înalte), zonele de contact dintre plăcuțe și etrier.
    Prezoanele rotii le-am strâns cu cheia dinamometrica.
    Nu îmi dau seama de ce apar acele crăpături. Ce ar trebui sa mai verific?

    Răspunde
    • 24 februarie 2018 la 12:00
      Permalink

      Salut, din ce imi povestesti pare sa fie mai mult o problema de material, fie discurile sunt contrafacute (sa verifici mereu sa fie originale, la ate intri pe site si au o rubrica unde tastezi codul de pe cutie si afli daca sunt originale…) , daca nu exista posibilitatea , daca ai strans cu dinamometrica prezoanele, sa nu stea etrierul pe pozitia corecta fata de disc si sa aplice fortele neechilibrat astfel incat sa apara fisurile alea, dar pot fi si alte. Iti trimit cateva poze care sper sa te ajute.
      Zi buna!

      Răspunde
  • 24 februarie 2018 la 10:35
    Permalink

    O completare cu încă o foto la postul anterior

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookie-uri. Prin navigarea pe acest site, vă exprimaţi acordul asupra folosirii lor info aici

Pentru a oferi o experienţă îmbunatăţită pe site-ul nostru este necesară activarea cookie-urilor.

Închide