Înlocuire panou caroserie

Împarte cu prietenii tăi:

În urma unui accident m-am ales cu banii de la asigurator, pus în situația de a îmi repara singur mașina. Fiind vorba de o mașina veche service-urile au supraevaluat costurile reparației astfel că am ajuns în situația în care s-a considerat “Daună totală”. Mașină veche să ai că începi să vezi cum toată lumea este indiferentă și îți comunică sume uriașe pentru a te convinge să pleci. Service-urile nu au timp să repare mașini vechi, unde efortul este ceva mai mare, iar tinichigii si vopsitorii buni lipsesc sau nu dispun de tehnologii moderne în domeniu.

Daunele sunt mai multe, mașina a fost lovită în spate și proiectată în mașina din față. Am să prezint pe scurt cum poți fi tinichigiu și vopsitor fară să fi făcut asta până acum.

Am fost nevoit să înlocuiesc panoul spate (fustă) la un Astra G Caravan.

Pentru a respecta liniile caroseriei am preferat să înlocuiesc panoul spate cu unul nou și să îndrept celălalte muchii după liniile noului panou.

Trebuie să recunosc că mai știam câte ceva, văzusem un cal hidraulic și cum se utilizează acesta la îndreptarea caroseriei. Aveam ceva cunoștințe și despre ciocanul de îndreptat. Cu acestea, dar și cu alte metode elementele de caroserie sunt trase spre exterior pentru a fi aduse cât mai aproape de forma inițială. Primul gând a fost să confecționez ceva similar cu un cal hidraulic astfel încât să trag muchiile.

Costurile îndreptării muchiilor ce se vedeau ajungeau la 2000RON dacă apelam la un service, iar ca să confecționez un cal hidraulic aveam nevoie de ceva timp, un apara de sudură și un sudor. Iar ce m-a făcut să renunț la idee a fost necesitatea de a încerca și ajusta până să obțin ce vroiam.

Așa că am luat un șpiral de cobalt de 5,5mm diametru și am găurit toate punctele de sudură (aici există un cap de bormașină dedicat). Dacă se dorește prindere noului panou prin sudură se vor găurie toate table prinse în punct. Dacă nu, și asta ar fi fost de preferabil pentru cazul meu dacă știam că am să ajung la o altă metodă de prindere, se va găuri doar tabla care se dorește să se înlocuiască.

Atenție, există puncte de sudură care sunt acoperite cu mastic, iar pentru a curăța masticul se poate folosi o perie de sârmă ce se montează pe bormașină. După găurirea tuturor punctelor de sudură cu ajutorul unei dălți și a unui ciocan se separă tablele.

După demontarea vechiului panou se vor prelucra toate muchiile de îmbinare astfel încât să fie netede și va așeza noul penou pentru a verifica cât de bine se îmbină, dar și pentru a trage eventualele muchii îndoite. În cazul meu, a trebuit să trag pragul portbagajului în partea stangă. În unele situații și panoul cel nou trebuie modificat pentru a fi pus pe mașină.

Când m-am apucat de demontat panoul știam clar că pe cel nou urma să îl sudez. Este riscant să sudezi elemente de caroserie fără a folosi tehnica de sudare în puncte deoarece este foarte greu să realizezi o zonă inertă în jurul arcului electric. Am vorbit cu personalul unui ateleier de sudură în speranța că mă vor ajuta cu un aparat MIG sau TIG. Însă când au văzut despre ce este vorba cei de acolo nu au dorit să mă mai ajute.

Atunci mi-am amintit de ceva ce văzusem la TV pe Discovery. Intr-o emisiune în care o firmă realiza mașini la comandă, fiind vorba de mașini foarte vechi, elementele de caroserie erau îmbinate prin utilizarea unui cositor. Ba mai mult, pe vremuri nu se folosea chit de reparații, ci tot cositor. La o simplă căutare pe internet se găsesc de cumpărat batoane de cositor. Sunt scumpe și aș fi avut nevoie aici și de un arzător, șpacluri și rămânea aceeași problemă ca și în cazul sudurii. După ce îmbin elementele de tablă cum aș putea să acopăr cu vopsea zonele de îmbinare? Nu aș mai fi avut acces la interior.

Tot căutând soluții la problema mea am găsit asta, silicon pentru lipit elemente de caroserie. Teroson EP5055 de la Henkel. Mai aveam nevoie doar de un pistol de silicon și rezolvam și problema descrisă mai sus.

Suprafețele de vopsit se vor șmirghelui cu bureți cu smirghel de granulație mică și apoi se vor curăța cu lavete cu diluant.  Muchiile de îmbinare neapărat să fie polizate, curățate și apoi acoperit cu bandă scotch de hârtie. Eu am aplicat câte două straturi de grund gri, primul strat trecut ceva mai repede și doar într-o singură direcție. Când vorbim de primul strat de grund acesta nu trebuie să fie neted, astfel crește aderența. Straturile se lasă să se usuce bine, iar înainte de aplicarea următorului strat se curăță suprafețele cu o lavetă cu diluant. La grund nu insistați că se șterge, aici am folosit alcool izopropilic. Al doilea strat de grund este compus din două straturi, unul aplicat de la stanga la dreapta și unul de sus în jos.

Atenție, spray-urile de grund pulverizeaza circular iar cele cu vopsea preparată pulverizează ca un pistol de vopsit, o linie pe verticală.

În zonele în care știam că nu voi mai avea acces am aplicat și un strat de ceara de cavități. Mașina a venit din fabrică cu ceară aplicată la interiorul panoului. Am folosit ceară de cavităti de la Henkel WX215.

După ce s-a uscat ceara am curățat banda scotch de pe muchii și le-am șters cu o lavetă cu alcool izopropilic. Am aplicat un cordon gros de adeziv de lipit Teroson EP5055 pe panoul nou dar și pe caroserie. Cu ajutorul unui șpaclu mic de plastic am întins adezivul pe toată zona nevopsită a muchiilor. Adezivul prinde și de vopsea însă am lăsat muchiile nevopsite pentru a crește aderența.

După aplicarea adezivului, panoul se fixează și se menține pe poziții cu ajutorul unor menghine sau a unor clești tip menghină până când adezivul se întărește.

După întărire am polizat toate muchiile, am curățat toate suprafețele cu lavetă cu diluant și am aplicat grund acolo unde nu am dat. Am aplicat mastic pe îmbinări acolo unde și producătorul a pus. Am folosit mastic de la Liqui Moly.

La final am aplicat două straturi de vopsea în culoarea mașinii și două straturi de lac. Atenție când se aplică lacul, acesta dizolvă ușor stratul de vopsea.

Ce am folosit și cât m-a costat:

  • vopsea grund, vopsea cod culoare, lac, șmirghel, diluant: 100RON (magazine Lizeanu)
  • adeziv lipire elemente caroserie Teroson EP5055: 220RON (www.aspad.ro)
  • spray ceară cavități Teroson WX215: 61RON (www.aspad.ro)
  • mastic liqui moly : 57RON (www.emag.ro)
  • panou spate: 250RON (www.autoatu.ro)
  • accesorii de montare pentru bara spate: 80RON (www.piese-autonext.ro)

Manual Opel referitor la înlocuirea panoului spate: aici

Împarte cu noi experiențele tale și cunostințele pe care le-ai dobândit în astfel de situații!

Împarte cu prietenii tăi:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookie-uri. Prin navigarea pe acest site, vă exprimaţi acordul asupra folosirii lor info aici

Pentru a oferi o experienţă îmbunatăţită pe site-ul nostru este necesară activarea cookie-urilor.

Închide